Den gode dagen i SFO - Oppvekstetaten i Sigdal kommune

Den gode dagen i SFO

Kommunestyret vedtok 19.06.2017 Den gode dagen i SFO.
Den gode skole er en kvalitetsplan for SFO tilbudet i Sigdal kommune.
Sigdal kommune har tidligere vedtatt Den gode skolen,-. en skole for framtida, og virksomhetens fokus på kvalitet settes i en sammenheng ved en kvalitetsplan for SFO i Sigdal.

Jf. lov om grunnskole §  13-7 skal hver kommune ha et tilbud om SFO ordning før og etter skoletid for 1. – 4. årstrinn og for barn med særskilte behov for 1. – 7. årstrinn.
Intensjonene og målene med skolefritidsordningen er relativt omfattende. Samtidig er de konkrete kravene til skolefritidsordningen få. Det er ikke fastsatt nasjonale kvalitetskrav til skolefritidsordningen, verken i forhold til bemanning, kompetanse, innhold eller arealer. Føringene for SFO slik de kommer til uttrykk i stortingsmeldinger og andre styringsdokumenter, er av generell karakter og gir kommunene stor lokal frihet til å utforme virksomheten og innholdet i SFO.

En rekke kommuner har fastsatt føringer for organisering av og innhold i SFO som kan ha betydning for kvaliteten. Evalueringen av SFO fra 2002 viser at det er relativt store kvalitetsforskjeller i ordningen, og at kommunale skolefritidsordninger i varierende grad imøtekommer føringene som er uttalt i de politiske dokumentene. Samtidig oppfatter mange den lokale friheten i utforming av innholdet som positiv, fordi den gir rom for å tilpasse virksomheten til lokale forhold og særpreg.

I sentrale styringsdokumenter understrekes det at skolefritidsordningen skal bidra til helhet og sammenheng for barna ved å samarbeide med skole og foreldre, og å utnytte lokale kultur- og fritidstiltak. Ved siden av føringene i opplæringsloven om at SFO skal gi omsorg og tilsyn og legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter, bør ordningen bidra til sosial og uformell læring, fysisk utfoldelse, lære barna gode matvaner, samt bidra til inkludering av barn med annen kulturbakgrunn og barn med særlige behov.

Sigdal kommune har nå vedtatt en kvalitetsplan som skal være et grunnlag for kompetanseutvikling i SFO og et styringsredskap for skoleeier, rektorer, SFO- ledere og ansatte.