Sigdal kommune er valgt ut som en av 5 kommuner i prosjekt innkluderende læringsmiljø - Oppvekstetaten i Sigdal kommune

Barnehagene og skolene i Sigdal kommune, er sammen med Lier kommune, Ål kommune og Hemsedal kommune valgt ut til å delta i «Inkluderende barnehage- og skolemiljø», pulje 2.

Prosjektet har en varighet på fire semestre og skal gå i perioden fra oktober 2017 til desember 2019. Det vil være barnehagemyndigheter, barnehager, skoleeiere og skoler som deltar.

Kompetanseutviklingen skal styrke barnehagers, skolers og eieres kompetanse til å skape og opprettholde gode barnehage- og skolemiljøer, og forebygge, avdekke og håndtere mobbing og andre krenkelser. Tilbudet skal styrke både regelverkskompetansen og den pedagogiske kompetansen til barnehager, skoler, eiere og barnehagemyndigheter, samt kompetanse i å drive kvalitetsutvikling lokalt.

Hovedinnhold i tilbudet er:
- Forebygging, avdekking og håndtering av mobbing og andre krenkelser
- Utvikling og opprettholdelse av gode og trygge barnehage- / skolemiljø
- Organisasjon og ledelse, generell regelverkskompetanse og tverrfaglig samarbeid