Nyopprettet skolemiljøteam i Sigdal - Oppvekstetaten i Sigdal kommune

Nyopprettet skolemiljøteam i Sigdal

For å bidra til at kommuneplanens målsettinger om gode oppvekstsvilkår og god helse nås for alle barn og unge i Sigdal, er det nedsatt et team som skal veilede og gi råd til skolene. Teamet skal jobbe både forebyggende og i enkeltsaker ut fra retningslinjer for teamet.

Kommunestyret vedtok i sak 68/16:
«Barneskolene i Sigdal skal sammen med Mobbeombudet i Buskerud etablere et tverretatlig team innen utgangen av 2016. Teamet skal bygge videre på den organiseringen som allerede ligger til grunn for det tverretatlige teamet på ungdomsskolen.

Det utarbeides retningslinjer for det tverretatlige teamet. Det tverretatlige teamet skal bestå av fagpersoner, og skal ha en veiledende og rådgivende funksjon overfor skolene.

Det tverretatlige teamet ved Sigdal ungdomsskole, bestående av fagpersoner fra politi, helse og skole, fungerer i dag som et beredskapsteam (forhold til veiledning og rådgiving i mobbesaker) og opprettholdes derfor slik det er i dag. Mobbeombudet vil trekkes inn ved behov.

Forslag til retningslinjer behandles i kommunestyret.

På bakgrunn av vedtaket fra kommunestyret sommeren 2016 har administrasjonen utarbeidet retningslinjer for teamet i barneskolene. Retningslinjene vil tre i kraft fra skolestart i august  2017. Da vil også skolemiljøteamet være operativt.