Ny rammeplan for barnehagen - Oppvekstetaten i Sigdal kommune

Ny rammeplan for barnehagen

Kunnskapsdepartementet har fastsett ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Den nye rammeplanen skal gjelde fra 1. august 2017.

Den nye rammeplanen blir tydeligere på barnehagens forpliktelser.
–Vi gjør det tydeligere hva personalet skal gjøre for at barna skal trives og utvikle seg. Da blir det lettere for alle foreldre å vite hva de kan forvente av barnehagen og hvilke krav de kan stille, sier Røe Isaksen.For eksempel blir det tydeligere at personalet skal forebygge og stoppe utestenging og mobbing. – Det skal være nulltoleranse for mobbing.  Foreldre skal kunne forvente samme oppfølging uavhengig av hvilken barnehage barnet går i, sier Røe Isaksen.

Mangfold, språk og vennskap
Den nye rammeplanen bygger videre på den norske barnehagetradisjonen der leken har en sentral plass. Den tar samtidig hensyn til at barnehagehverdagen og foreldres forventninger har endret seg. – Fremtidens barnehager skal være inkluderende arenaer. Mer systematisk arbeid med mangfold, språk og vennskap i barnehagen kan hjelpe alle barn til å delta i leken og få gode opplevelser, sier Røe Isaksen.

Mer oppmerksomhet om de yngste
Med den nye rammeplanen blir også arbeidet med de yngste barna styrket. I dag går 80 prosent av alle norske ett- og toåringer i barnehagen. For første gang blir det gitt overordnede føringer for hvordan barnehagen i samarbeid med foreldrene skal legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen.

– Det er en stor overgang både for barn og foreldre når barnet går fra å være hjemme med foreldrene til å tilbringe mesteparten av sin våkne tid med andre voksne og barn. Da må foreldre kunne forvente at personalet har gode rutiner og setter av nok tid til tett oppfølging, sier Røe Isaksen.

Bedre overgang til skolen
Den nye rammeplanen skal også bidra til at de eldste barna får en god overgang til skolen. Barnehagen og skolen skal bli bedre til å samarbeide. De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen, og de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen, sier kunnskapsministeren.
Regjeringen ønsker også at barnehagene skal bli mer bevisste på å bruke måltider og matlaging til å utvikle matglede og sunne helsevaner hos barna.

Den nye rammeplanen er bare ett av flere viktige skritt i retning av en god barnehage for alle barn. Skal barnehagetilbudet bli godt, trenger vi dyktige ansatte og aktive eiere som finner gode, lokale løsninger innenfor regelverket. Her spiller barnehagelærerne en nøkkelrolle, sier kunnskapsministeren.
Barnehagene må ha kompetente ansatte for å innfri kravene i ny rammeplan. I løpet av våren 2017 vil derfor regjeringen foreslå en styrking av pedagognormen, men også en bemanningsnorm som sikrer at alle barn får nok voksne rundt seg i barnehagen.

UDIR har laget en egen inspirasjonsfilm i forbindelse med rammeplanen.https://vimeo.com/215833717